ماهیان زینتی و آکواریومی زنده رود

مرجع تخصصی ماهیان آب شور و شیرین

مرجع تخصصی ماهیان آب شور و شیرین

ماهیان زینتی و آکواریومی زنده رود

پرورش دهنده انوای ماهیان آکواریومی
ساخت و تأسیسات سالن پرورش ماهیان آکواریومی
مشاوره پرورشی ماهیان زینتی و آکواریومی

بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

معرفی ماهی سوروم

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

معرفی ماهی سورم – severum
سطح مراقبت: متوسط
شرایط آب: دما۲۵ سانتیگراد ،پ هاش۷٫۳،سختی ۱۲
حداکثر اندازه در آکواریوم:۲۰ سانتیمتر
رنگ: مشکی،سبز،سفید،خاکستری و صورتی
مزاج: تا حدی مهاجم
عادت غذایی: همه چیز خوار
خاستگاه: رودخانه آمازون
منطقه شنا : میانه آکواریوم

 

این ماهی، بزرگ ،مهربان،مرموز و معتاد کننده و در واقع دارای شخصیت یکتایی است.اگرچه در عین حال می تواند مهاجم باشد و سایر ماهی های کوچکتر را بخورد.در عین حال می تواند تمام گیاهان را خراب کند.هنگامی که ماهی جدیدی به آکواریوم اضافه می کنید ،به آنها حمله می کنند و معمولاً به کوچکترین آنها هم حمله می کند که در بعضی مواقع با مرگ ماهی جدید همراه است.آنها با این کار می خواهند به میهمان جدید بفهمانند که رئیس چه کسی است.

 

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

 

با اینکه آنها در طبیعت در آبهای نرم و اسیدی آمریکای جنوبی زندگی می کنند،اما این موضوع برای آنها حیاتی نیست و می توانند به راحتی در آبهای سخت هم زندگی کنند.
سورم نیز تا اندازه ای مثل دیسکس خجالتی است و معمولا گوشه ای از آکواریوم را انتخاب کرده و اکثر ساعات روز را در این مکان می گذراند.عاملی که باعث می شود تا این ماهی نزد ماهی های دیگر خطرناک جلوه کند دندان های جلویی این ماهی است که هیچ ماهی ای دلش نمی خواهد تا بوسیله ی آنها زخمی شود.شکل ظاهری این ماهی دیسک مانند است که شباهتی نیز به دیسکس دارد.


سورم ها در سه رنگ طلایی،سبز و فیروزه ای عرضه می شوند. باله های شکمی به رنگ مسی است۹-۸ خط عمودی تیره رنگ نیز در طول بدنش به چشم می خورد. این خطوط بیشتر در دوران جوانی به ظاهر می شوند و با بزرگ شدن و بالغ شدن سورم ها تنها نیمی از آنها که به باله ی دمی ماهی نزدیک تر هستند باقی می مانند. با این حال این ماهی قادر است تا این خطوط و رنگ های بدنش را روشن و خاموش کند. چشمان این ماهی رنگ شاخصی از قرمز و نارنجی دارند.

 

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

 

باله ی پشتی و مخرجی ماهی نر در مقایسه با ماده نوک تیز تر بوده و اندازه اش نیز درازتر از باله ماده است که این باله ها در ماهی نر تا نزدیکی باله ی دمی کشیده می شود.رنگ نر و ماده در حالت کلی یکی است ولی ماده ها کمی رنگ پریده تر بوده و خطوط آبی رنگ کرمی شکل در سر ماده ها بسیار کم است(ندارند).


نر بالغ باله های درازتر و نوک تیز تری دارد. ماهی ماده(بالغ) نقطه ی تیره رنگی بر روی باله ی پشتی درست در بالای دومین راه خود (بین دومین و آخرین راه) دارد.

در طول دوران تکثیر بسیار پرخاشگر می شوند و به تعقیب دیگر ماهی ها می پردازند.برای تکثیر تنها روش این است که اجازه دهید ماهی جفت خودش را خودش انتخاب کند ولی به خاطر داشته باشید که سورم ها بسیار مشکل پسند هستند و ممکن است این امر زمان زیادی از شما بگیرد.

از اولین نشانه های انتخاب جفت قفل کردن لبها و نیز مجادله ی بین جفت غالب با دیگر هم تانکی ها و سورم ها است.البته بسیار به ندرت اقدام به جفت گیری می کنند.تکثیر آنها باید در تانکی مجزا انجام شود.

 

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

 
کف پوش تانک باید از سنگ های تیره رنگ تشکیل شود.این ماهی از داشتن مکان هایی برای مخفی شدن بسیار خوشش می آید که برای این منظور می توان از گلدان های سفالی استفاده کرد که علاوه بر ایجاد مکانی برای مخفی شدن سورم ها بستر مناسبی نیز برای تخم ریزی آنها فراهم می کند. همپنین بسیار به شرایط آب آنها دقت کنید زیرا بسیاری از بیماری های آنها به خاطر شرایط نا مطلوب آب است.


بعد از تخم ریزی بطور کامل از تخم ها نگهداری می کنند.ماهی ماده بالای سر تخم هایی که ممکن است به ۱۰۰۰ عدد برسد ایستاده و از آنها مراقبت می کند.بچها نیز در دهان والدین مراقبت می شوند و برای شکار کردن بیرون می آیند.غذای مناسب برای بچه ها، آرتمیای تازه از تخم در آمده و یا پولکی می تواند باشد.


۲۲ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۰۵
مسعود کهنگی

 

 

 

 

مطالب نوشته شده عبارتند از:

چرخه نیتروژن در آکواریوم

نکته های کوتاه برای آکواریوم داران مبتدی

چند نکته در مورد راه اندازی آکواریوم

انتخاب مکان مناسب برای آکواریوم

گرمایش آکواریوم

فیلتر آکواریوم

و....

 

کتاب بصورتPDF میباشد


حجم: 2.09 مگابایت
۱۹ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۱۶
مسعود کهنگی

 

 

مطالب نوشته شده عبارتند از:

 

پرورش و نگهداری ماهیان زنده زا

تشخیص جنسیت بین ماهی نر و ماده

شرایط زیست

آماده سازی آکواریوم به منظور تکثیر

تکثیر و پرورش

مراحل عملیات تکثیر

پرورش بچه ماهی ها

تغذیه

کتاب بصورت PDF میباشد

دریافت


حجم: 1.91 مگابایت

 

 

 

 

 

۱۸ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۵۹
مسعود کهنگی

ماهی پلاتی xiphophorus maculates

وطن ماهی پلاتی مکزیک و گواتمالاست . اندازه اش به 6 سانتیمتر در ماهی ماده و حدود 4 سانتیمتر در نرها میرسد .
ماهی پلاتی وحشی به رنگ قهوه ای – سبز زیتونی با رگه های آبی بوده و دو لکه سیاهرنگ در طرفین کمر و نزدیک دم و دو لکه سیاه نیز در طرفین شانه دارد و یا به رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای یا زیتونی با نوعی درخشندگی آبی یا سبز دیده میشود .بر روی بدنش نقاط سیاهرنگ زیادی وجود داشته و باله سینه ای قرمز آجری است .
یکی از معروترین و مقبول ترین ماهیهای آکواریومی است چرا که علاوه بر داشتن زیبایی و مناسب بودن شرایط نگهداری ، از طریق اصلاح و گزینش ژنتیکی توانسته اند که نژادهای زیبایی از آن را تولید و عرضه کنند.




از نژادهای بدست آمده از فرم طبیعی این ماهی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

ماهی پلاتی ماه moon platy


ماهی پلاتی ستاره دنباله دار comet platy


ماهی پلاتی باله بلند غروب آفتاب sunset hi- fin platy


ماهی پلاتی آبی Blue Platy


ماهی پلاتی قرمز Red Platy


ماهی پلاتی سیاه Black Platy


ماهی پلاتی از نظر خصوصیات ژنتیکی و وراثتی ناپایدار است به این معنی که نوزادان حتما شبیه والدین خود نمیشوند و ضمن تکثیر در آکواریویم ، رنگها و فرمهای جدیدی از آن حاصل میشود . انواع جدیدی که زیبا هستند و در طول فرایند تکثیر و پرورش ماهی پلاتی ظاهر شده اند را شناسایی و پایدار کرده و امکان حفظ و تکثیرش را ایجاد میکنند.
انواع قرمز رنگشان که بالهای شکم ، مخرج و دمشان خالهای سفیدی دارد بسیار زیبا بوده و مورد توجه خاصند .
در نتیجه جفت کردنهای پی در پی و انتخاب و اصلاح صفات ژنتیکی توسط تکثیر کنندگان علاقمند ماهی پلاتی ، انواع جدیدی از این ماهی زینتی زیبا دائما تولید و عرضه میشود .
نگهداری و تکثیر ماهی پلاتی بسیار آسان است و نسبت به ترکیبات آب حساس نیستند و تنها اینکه ph آب باید کمی بازی باشد. انواعی که در آکواریوم پرورش یافته اند برای نگهداری به دمای بیشتری نسبت به انواع طبیعی نیازمندند.
ماهی پلاتی در تغذیه سخت گیر نبوده و هر خوراکی را قبول میکند.

در ماده های بزرگ با هر باز زایش حدود 100 بچه حاصل میشود .
تغذیه نوزادان نیز آسان است و میتوان با خوراک پودری خشک و ریز یا بوسیله نوزاد آرتمیا تغذیه شوند.
نکته مهم در پرورش این ماهی وجود خوراک گیاهی در تغذیه نوزادان و ماهیان بالغ است که باید برایشان فراهم شود .

۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۴۸
مسعود کهنگی

salmonidae.blogfa.com


نحوه ی تکثیر : پلاتی ها همانند سایر ماهی های خانواده ی خود میل زیادی به خوردن بچه های خود دارند که چون بچه های پلاتی تقریباً از بچه های سایر زنده زاها کوچکتر است ؛ نیاز به مراقبت بیش تری دارند .

برای جلوگیری از خورده شدن بچه ها توسط والدین می توان با ایجاد گیاهان و وسایل تزئینی ( مثل مرجان ) زیاد  فضای امنی برای پنهان شدن بچه ها ایجاد  کرد و یا از زایشگاه استفاده کرد .

طرز کار زایشگاه : بچه ماهی ها به طور غریزی بلافاصله پس از تولد از والدین جدا شده و به طرف پایین آب حرکت می کنند که در زایشگاه شیاری کوچک ( به اندازه ی بدن بچه ماهی ها ) وجود دارد که پس از عبور بچه ماهی ها از آن به قسمت دیگر زایشگاه منتقل شده و والدین به آن دسترسی ندارند.

یک ساعت پس از زایمان هم والدین را به تانک منتقل کرده و بچه ها را به پرورشگاه یا تانک دیگر منتقل کنید که خطری آنها را تهدید نکند .

نکته : اگر از پرورشگاه استفاده می کنید ، پس از اینکه از محکم بودن جای پرورشگاه اطمینان حاصل کردید ، بهتر است تورهای اضافی داخل آن را ببرید که بچه ماهی ها در آن گرفتار نشوند .

تغذیه ی بچه ماهی ها : بچه های پلاتی بر خلاف سایر زنده زاها به کندی رشد می کنند و اگر در زمان رشد ، غذای کاملی به آنها داده نشود  ، ممکن است روند رشد آنها متوقف شده و دیگر در اندازه تغییری نکنند که برای جلوگیری از این امر می توان از غذاهای زیر استفاده کرد . ( بهتر است غذا ها پودر شده و با هم مخلوط گردند . )

پولکی + لوفاک + کرم فشرده + کرم قرمز + آرتمیا  .

نکته : سعی کنید در تانک آنها حتماً از گیاهان طبیعی استفاده کنید تا علاوه بر تولید اکسیژن و شفاف نگهداشتن آب تانک ؛ چربی روی برگهایش منبع تغذیه ای برای بچه پلاتی ها باشد .

در زمان بارداری ماهی ماده ؛ علائمی در آن به وجود می آید که مهمترین مشخصه های آن بصورت زیر است :

1- تورم شکم ماهی ماده ( بطوریکه از بالا به یک بیضی مایل به دایره شباهت دارد . )

2- دوری از سایر ماهی ها و پنهان شدن بین وسایل تزئینی

اما یک ساعت قبل و بعد از زایمان مخرج ماده متورم شده که پس از مشاهده ی آن می توان ماهی را به زایشگاه منتقل کرده تا بچه ها پس از زایمان ؛ توسط سایر ماهی ها خورده نشوند .

۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۳۲
مسعود کهنگی

salmonidae.blogfa.com

نام : پلاتی ( دلیل نامگذاری به خاطر پهن بودن بدن آن است . پلاتی = پهن )

خانواده : poecilidane

زیستگاه اصلی : آبهای آرام مکزیک و گواتمالا

انواع : پلاتی پاندا ، غروب آفتاب ، قرمز ، پاندا طلایی ، خاکستری و ... .

اندازه : حداکثر تا 8 سانتی متر

تانک مورد نیاز : حداقل 20 لیتر

تغذیه : انواع غذاهای خشک

خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 26- 22 درجه سانتی گراد   PH = 7-8

پلاتی ها یکی از اعضای خانواده ی زنده زا ها هستند که به رنگهای مختلف و زیبایی وجود داشته و حتی قابلیت جفت گیری و تکثیر با سوارتل ها و گوپی ها را دارند .

ماهی های زیبایی بوده که تا 2 یا سه سال عمر کرده و به راحتی نگهداری و تکثیر می شوند .

نحوه ی تشخیص جنسیت : ماهی نر در زیر شکم دارای آلت تناسلی بوده که در ماهی ماده به جای آلت تناسلی ؛ یک باله ی پهن وجود دارد . عموماً هم جثه ی ماده ها از نرها پهن تر و گردتر است .

۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۰۹
مسعود کهنگی

نحوه ی تکثیر :

تکثیر این ماهی بسیار آسان بوده و آکواریومیست های تازه کار میتوانند به راحتی اقدام به تکثیر این ماهی نمایید،برای تکثیر بهتر و زایمان سریعتر باید به ازای هر 20لیتر 1قاشق چای خوری نمک به آب اضافه نمایید، برای تکثیر این ماهی به ازای هر 1نر 3ماده مورد نیاز بوده، خانواده زنده زا لقاح داخلی داشته وبا توجه به میزان ورم شکم و تعداد لارو ها که معمولا بین 20 تا 80 عدد لاور بنابه جسه ماده بعد از گذشت 30 تا 40 روز اقدام به زایمان مینماید، ماهی ماده و نر پس از به دنیا آوردن بچه ها اقدام به خوردن برخی از آنها براساس قریضه مینمایید که برای جلوگیری از این کار میتوانید ازگیاهان طبیعی و یا مصنوعی و همچنین زایشگاه استفاده نمیایید.


البته این کار در زایمان های بعدی دیده نمی شود در صورتی که ماهی سیر باشد، پس از مشاهده نمودن علائم زایمان که شامل دوری از ماهیان دیگر ، مخفی شدن بین گیاهان و یا تزئینات مخزن و خوابیدن در کف تانک ،نزدیک شدن سیاهی داخل شکم که لاروها می باشند به لوله جنسی ماده و کم غذا شدن ماهی میتوانید ماهی ماده را به تانکی که با گیاهان طبیعی و یا مصنوعی پر شده انتقال دهید تا زایمان نمایید اگر چنین امکانی مقدرو نبود میتوانید ماهی ماده را به زایشگاه منتقل نمایید و مقدار نور تانک را کم نمایید تا راحتر و بدون استرس اقدام به زایمان کند پس از پاپان یافتن زایمان که به تعداد لاروها و جسه ماهی بستگی دارد معمولا 1 تا 2 ساعت طول می کشد،ماهی ماده را به تانک دیگری جهت تغذیه و آماده سازی برای باروری دوباره منتقل نمایید تا انرژی از دست رفته بابت بارداری و زایمان را بدست آورد.

لاورهای تازه به دنیا آمده را به تانکی که از گیاهان استفاده شده انتقال دهید،پس از گذشت سه روز لاروها کسیه چربی زیرشکم را به اتمام می رساند که تغذیه از سوی شما آغاز می شود اگر از گیاهان طبیعی استفاده کرده باشید باعث رشد سریع و تغذیه لاروها از چربی رویه برگه های گیاهان می شود و شما میتوانید به لاروها آرتمیای تازه هچ شده،زرده تخم مرغ آبپز(حسابی پخته شده باشد ) پولکی پروتئنی وکرم توبیفیکس،کرم خونی و لوفاک خرد شده به اندازه دهانشان داده،بعد از 20 دقیقه باقی مانده غذاهارا سیفون نمایید تا از بروز بیماری و خرابی آب جلوگیری به عمل آید و هر سه روز اگر در تانک بچه ماهیان از گیاه طبیعی و شن استفاده نکرده باشید سیفون کنید اگر از گیاهان طبیعی و شن استفاده کرده باشید نیازی به سیفون نیست.

برای بچه ها باید در تانک آنها از بخاری و پمپ هوا با قدرت متوسط استفاده شود و نیز فیلتر تصفیه بعد از 1هفته استفاده شود،رشد بچه ماهیان به حجم تانک و تغذیه بستگی دارد هرچه تغذیه خوب و فضای زیاد و آب تمیزی داشته باشند رشد بیشتر و بهتری دارند و در روز باید 4 بار تغذیه شوند به یاد داشته باشید به ماهیان روز فعال شب غذا ندهید و در طی 1ماه اول به بچه ماهیان مولتی ویتامین داده شود تا نسل قوی و سالمی داشته باشد .


۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۲۱
مسعود کهنگی

ماهی مولی



نام علمی : POECILIA SPHENOPS

نام عمومی: مولی

خانواده : POECILIIDAE


رده : زنده زا (LIVEBEARERS)

زیستگاه : آمریکای مرکزی

رژیم غذایی : گیاه خوار

دما :19 تا 28 درجه سانتی گراد

اسیدی و قلیایی :7.4 تا 8.6 PH

سختی آب : 10 تا30 DH

سن بلوغ : 3 ماهگی

طول عمر: 4 سال

اندازه : تا 10 سانتی متر رشد می کند.( البته مولی مولد تا 13 سانتی متر هم رشد می کند.)

همزیستی : سازگار با تمام ماهیان گیاه خوار

سطح شنا :میان آب

تغذیه : انواع غذاهای خشک

رفتار و تولید مثل : صلح جو و زنده زا بوده که به راحتی تکثیر می شود .

تانک مورد نیاز : حداقل 40 لیتر

شرایط تانک :  آب تانک نباید کثیف باشد چون آنها به راحتی در آب کثیف خفه می شوند.


زندگی گیاهی : بهتر است در تانک آنها از دم گربه ای کمتر و شویدی بیش تر استفاده شود . ( چون آنها علاقه ی زیادی به خوردن برگ های دم گربه ای دارند ولی در مورد شویدی فقط چربی روی آن را می خورند . )

به دلیل اینکه آنها به راحتی تکثیر می شوند ، می توان از آنها برای تغذیه ی ماهیانی همچون آنجل هم استفاده کرد.

تشخیص جنسیت : ماهی نر دارای آلت تناسلی بوده و باله های بلند و کشیده تری نسبت به ماده دارد . هم چنین ماده ها جثه ی بزرگتر و کروی تری نسبت به نرها دارند.

۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۵۷
مسعود کهنگی

مولی دالماسی (Dalmatian Molly)

مولی دالماسی از دسته ماهیانی است که توسط تکثیر گزینشی به وجود آمده است.این ماهی دارای بدنی سیاه و سفید است.


مولی می تواند خود را با انواع شرایط آب وقف دهد.با توجه به این موضوع، نکته ی قابل توجه این است که با تغییر تدریجی شرایط آب می توان این ماهی را از یک آکواریوم آب شیرین به یک آکواریوم آب شور منتقل نمود.توصیه می شود در آکواریومی که ماهی مولی زندگی می کند به ازای هر گالن آب یک قاشق چای خوری نمک به آب آکواریوم اضافه شود.ماهی مولی به آکواریومی با حداقل حجم ۳۰ گالن (۱۱۴ لیتر) همراه با انواع گیاهان مفاوم همچون ساژیتاریا، والزنریا و آنوبیاس نیاز دارد.این ماهی نیاز به غذای زیادی دارد.لذا پسماندی که از غذاها در آب آکواریوم بافی می ماند نیاز به فیلتراسیون قوی در آکواریوم را مسلم می کند.مولی دارای طبیعتی صلح جو است.به همین دلیل این ماهی گزینه ی مناسبی برای نگهداری در آکواریوم های اجتماعی به حساب می آید.

ماهی های مولی همواره در آکواریوم یکدیگر را و همچنین ماهی های جوان سایر گونه ها را تعقیب می کنند.این امر به علت میل دائمی این ماهی ها به جفتگیری است.دمای ۲۰ تا ۲۸ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۷ تا ۸/۷ برای این ماهی مناسب است.


تشخیص جنس ماهی در ماهی مولی بسیار ساده است.ماهی نر دارای عضوی برای جفتگیری در قسمت زیرین شکم می باشد که ماهی ماده فاقد این عضو است.مولی از دسته ماهیان زنده زا است که برای تکثیر نیاز به زایشگاه دارد.ماهی های زنده زا پس از بارور شدن توسط ماهی نر و انجام لقاح داخلی نوزادان را از شکم خود خارج می کنند.نوزادان در هنگام تولد بسیار کوچک هستند و در صورت نداشتن پناهگاه توسط سایر ماهی ها و حتی خود ماهی مادر خورده می شوند.وجود گیاه در آکواریوم پناهگاه هایی را برای نوزادان فراهم کرده و احتمال زنده ماندن آن ها را افزایش می دهد.در هر صورت توصیه می شود که برای تکثیر موفق این ماهی حتما” از زایشگاه استفاده شود.چرا که زایشگاه اجازه ی دسترسی حتی ماهی ماده را نیز به نوزادان نمی دهد.ماهی ماده به طور متوسط هر ۶۰ تا ۷۰ روز نوزادانی را متولد می کند و در هر بار ۱۰ تا ۶۰ لارو از او متولد می شوند.

ماهی مولی را می توان با انواع غذاهای خشک و نوزاد سایر ماهی ها تغذیه نمود.در بهترین شرایط  باید روزی سه مرتبه غذادهی انجام شود.

ماهی مولی با ماهی های گوپی، پلاتی، دم شمشیری، تترا، دانیو و رازبورا سازگاری کامل و با ماهی های بارب، گورامی و لوچ سازگاری نسبی دارد.



۱۶ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۴۶
مسعود کهنگی

مولی بالنی (Balloon Molly)

مولی بالنی از دسته ماهیانی است که توسط تکثیر گزینشی به وجود آمده است.این ماهی دارای پشتی گرد و قوس مانند و شکمی بزرگ است.این گونه ی مولی دارای رنگ های سیاه، سفید و زرد می باشد.عضو جفتگیری در ماهی نر بسیار برجسته و مشخص است.


مولی می تواند خود را با انواع شرایط آب وقف دهد.با توجه به این موضوع، نکته ی قابل توجه این است که با تغییر تدریجی شرایط آب می توان این ماهی را از یک آکواریوم آب شیرین به یک آکواریوم آب شور منتقل نمود.توصیه می شود در آکواریومی که ماهی مولی زندگی می کند به ازای هر گالن آب یک قاشق چای خوری نمک به آب آکواریوم اضافه شود.ماهی مولی به آکواریومی با حداقل حجم ۳۰ گالن (۱۱۴ لیتر) همراه با انواع گیاهان مفاوم همچون ساژیتاریا، والزنریا و آنوبیاس نیاز دارد.این ماهی نیاز به غذای زیادی دارد.لذا پسماندی که از غذاها در آب آکواریوم بافی می ماند نیاز به فیلتراسیون قوی در آکواریوم را مسلم می کند.مولی دارای طبیعتی صلح جو است.به همین دلیل این ماهی گزینه ی مناسبی برای نگهداری در آکواریوم های اجتماعی به حساب می آید.

ماهی های مولی همواره در آکواریوم یکدیگر را و همچنین ماهی های جوان سایر گونه ها را تعقیب می کنند.این امر به علت میل دائمی این ماهی ها به جفتگیری است.دمای ۲۰ تا ۲۸ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۷ تا ۸/۷ برای این ماهی مناسب است.


تشخیص جنس ماهی در ماهی مولی بسیار ساده است.ماهی نر دارای عضوی برای جفتگیری در قسمت زیرین شکم می باشد که ماهی ماده فاقد این عضو است.مولی از دسته ماهیان زنده زا است که برای تکثیر نیاز به زایشگاه دارد.ماهی های زنده زا پس از بارور شدن توسط ماهی نر و انجام لقاح داخلی نوزادان را از شکم خود خارج می کنند.نوزادان در هنگام تولد بسیار کوچک هستند و در صورت نداشتن پناهگاه توسط سایر ماهی ها و حتی خود ماهی مادر خورده می شوند.وجود گیاه در آکواریوم پناهگاه هایی را برای نوزادان فراهم کرده و احتمال زنده ماندن آن ها را افزایش می دهد.در هر صورت توصیه می شود که برای تکثیر موفق این ماهی حتما” از زایشگاه استفاده شود.چرا که زایشگاه اجازه ی دسترسی حتی ماهی ماده را نیز به نوزادان نمی دهد.ماهی ماده به طور متوسط هر ۶۰ تا ۷۰ روز نوزادانی را متولد می کند و در هر بار ۱۰ تا ۶۰ لارو از او متولد می شوند.

ماهی مولی را می توان با انواع غذاهای خشک و نوزاد سایر ماهی ها تغذیه نمود.در بهترین شرایط  باید روزی سه مرتبه غذادهی انجام شود.





۱۶ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۳۵
مسعود کهنگی

مولی باله بلند طلائی ( Golden Sailfin Molly )

مولی باله بلند طلائی دارای بدنی متمایل به نارنجی است. این ماهی دارای باله هایی به شکل بادبان کشتی است. مولی طلائی باله های خود را بیشتر در زمان جفتگیری، برای جلب توجه ماهی مقابل باز می کند.



مولی می تواند خود را با انواع شرایط آب وقف دهد.با توجه به این موضوع، نکته ی قابل توجه این است که با تغییر تدریجی شرایط آب می توان این ماهی را از یک آکواریوم آب شیرین به یک آکواریوم آب شور منتقل نمود.توصیه می شود در آکواریومی که ماهی مولی زندگی می کند به ازای هر گالن آب یک قاشق چای خوری نمک به آب آکواریوم اضافه شود.ماهی مولی به آکواریومی با حداقل حجم ۳۰ گالن (۱۱۴ لیتر) همراه با انواع گیاهان مفاوم همچون ساژیتاریا، والزنریا و آنوبیاس نیاز دارد.این ماهی نیاز به غذای زیادی دارد.لذا پسماندی که از غذاها در آب آکواریوم بافی می ماند نیاز به فیلتراسیون قوی در آکواریوم را مسلم می کند.مولی دارای طبیعتی صلح جو است.به همین دلیل این ماهی گزینه ی مناسبی برای نگهداری در آکواریوم های اجتماعی به حساب می آید.

ماهی های مولی همواره در آکواریوم یکدیگر را و همچنین ماهی های جوان سایر گونه ها را تعقیب می کنند.این امر به علت میل دائمی این ماهی ها به جفتگیری است.دمای ۲۰ تا ۲۸ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۷ تا ۸/۷ برای این ماهی مناسب است.


تشخیص جنس ماهی در ماهی مولی بسیار ساده است.ماهی نر دارای عضوی برای جفتگیری در قسمت زیرین شکم می باشد که ماهی ماده فاقد این عضو است.مولی از دسته ماهیان زنده زا است که برای تکثیر نیاز به زایشگاه دارد.ماهی های زنده زا پس از بارور شدن توسط ماهی نر و انجام لقاح داخلی نوزادان را از شکم خود خارج می کنند.نوزادان در هنگام تولد بسیار کوچک هستند و در صورت نداشتن پناهگاه توسط سایر ماهی ها و حتی خود ماهی مادر خورده می شوند.وجود گیاه در آکواریوم پناهگاه هایی را برای نوزادان فراهم کرده و احتمال زنده ماندن آن ها را افزایش می دهد.در هر صورت توصیه می شود که برای تکثیر موفق این ماهی حتما” از زایشگاه استفاده شود.چرا که زایشگاه اجازه ی دسترسی حتی ماهی ماده را نیز به نوزادان نمی دهد.ماهی ماده به طور متوسط هر ۶۰ تا ۷۰ روز نوزادانی را متولد می کند و در هر بار ۱۰ تا ۶۰ لارو از او متولد می شوند.

ماهی مولی را می توان با انواع غذاهای خشک و نوزاد سایر ماهی ها تغذیه نمود.در بهترین شرایط  باید روزی سه مرتبه غذادهی انجام شود.

ماهی مولی با ماهی های گوپی، پلاتی، دم شمشیری، تترا، دانیو و رازبورا سازگاری کامل و با ماهی های بارب، گورامی و لوچ سازگاری نسبی دارد.







۱۶ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۲۰
مسعود کهنگی

گوپی ها













۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۳۶
مسعود کهنگی

تغذیه ماهی گوپی

این ماهی بسیار قانع است و هر غذایی که برای او بریزید می خورد و لی برای رشد بهتر و شفاف شدن رنگ دم ان ها بهتر است از غذای مختلف استفاده کنید مخصوصا در زمان بارداری.

برای تغذیه ان ها می توانید از غذای های خشک که اندازه دهان ان ها باشد(مانند بیومار که برایشان عالی است استفاده کنید.)

از غذا های گیاهی مانند کاهی استفاده کنید.(احتیاج نیست کاهو را ریز کنید تا ان ها بخورند.بلکه کافیست فقط برگ کاهی را در آب بیندازید که این کار هم باعث می شود ماهی در بین آنها مخفی شود و احساس ارامش کنید و هم باعث می شود که موجودات تک سلولی ریزی در اب به وجود بیایند که ماهی ها از ان تغذیه می کنند.

در زمان بارداری نیز می توانید از غذاهای گوشتی مانند دل گاو چرخ کرده استفاده کنید.البته به مقدار کم.



۰۷ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۳۳
مسعود کهنگی

اطلاعات کلی در مورد گوپی

        

ماهی گوپی جزو ماهی های اب شیرین است که طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و تکثیراسانی دارد.و ماهی مقاومی است که حتی در شرایط سخت نیز زنده می ماند و به راحتی می توان از آن نگهداری کرد.

تکثیر این ماهی بسیار ساده است و کافیست یک نر و دو ماده را در کنار هم نگه دارید.بعد حدود 1 ماه صاحب بچه ماهی می شوید.


 


نام رایج:گوپی

حداکثر اندازه:جنس نر 5 ساتی متر و جنس ماده 9 سانتی متر

سازگاری:با همه ماهی ها گیاهخوار

دمای مناسب:در حالت عادی 24 و در هنگام زایمان28

 


۰۷ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۱۹
مسعود کهنگی

         

  تکثیر حرفه ای ماهی گوپی

خوب در بخش اطلاعات کلی در مورد گوپی روش تکثیر گوپی را برایتان گفتم ولی در این پست به طور کامل تری در مورد تکثیر گوپی توضیح خواهم داد.و با روش های کامل تری برای تکثیر گوپی اشنا خواهید شد.

 


1.تشخیص جنسیت

خوب اول از همه باید جنسیت ماهی های خود را معلوم کنید و ان ها را به نسبت 1نر و 2 یا 3 ماده ترکیب کنید.

جنس نر

1.گوپی نر بدن زیبا تر با دم بلند تری نبت به ماده دارد.

2.بدن گوپی نر کشیده تر و لاغر تر از ماده است.

3.باله زیر شکم ماهی نر کشیده تر و سوزنی است.



جنس ماده

1.گوپی ماده بدنی ساده و بی نقش و نگار دارد.

2.گوپی چاق تر و بزرگ تر از گوپی نر است.

3.باله ی زیر شکم ماده پهن و گرد است.

4.زیر شکم ماهی ماده لکه ای سیاه وجود دارد که نشان دهنده ی زمان بارداری است.


2.تانک تکثیر

برای تکثیر گوپی باید آکواریومی مناسب برای آن ها در نظر بگیرید تا ماهی در آن راحت باشد و احساس آرامش کند.

بهترین تانک برای انها تانک انبوه از گیاه است که اگر این گیاهان طبیعی باشند بسیار بهتر است.

البته دقت کنید که گیاهان در شب دی اکسید کربن تولید می کنند و باید یک پمپ هوا در اکواریوم داشته باشید.

گیاهان باعث می شوند تا ماهی از تک سلولی های اطراف ان تغذیه کند و البته چرخه ی اکواریوم را راه بیندازد تا ماهی دران احساس کند که واقعا در رودخانه است که این به سالم ماندن بچه های داخل شکم ماهی کمک می کند.

این را به یاد داشته باشید که ماهی گوپی زنده  زا است و ماهی ها را در شکم خود نگه داشته تا به نوزاد تبدیل شوند و بعد زایمان می کند.که ایم باعث شده تکثیر گوپی بسیار ساده شود.


3.زایشگاه یا گیاهان انبوه

حال باید انتخاب کنید که می خواهید چگونه ماهی را تکثیر کنید.

1.زایشگاه

در این روش پس از این که ماهی شکمش متورم شد و علائم بارداری در ان ظاهر شد(علائم باراری را در ادامه بهتان خواهم گفت)ماهی ماده را به آرامی به زایشگاه انتقال می دهید و دمای اب را 2 درجه افزایش می دهید و ماهی را دور از عوامل استرس زا قرار می دهید.بعد که ماهی ماده زایمان کرد ان را خارج کرده.و به تانک اصلی انتقال می دهید.

توجه کنید که نباید ماهی نر را در زایشگاه قرار دهید.

علائم بارداری:

1.شکم ماهی ماده به شدت متورم می شود

2.در زیر شکم ماهی ماده لکه ی سیاهی ظاهر می شود که در هنگام بارداری پر رنگ می شوند.

3.و معمولا چند ساعت مانده به زیمان ماهی ماده در قسمت زیرین اکواریوم کنار سنگ یا گیاهی ثابت می ماند.

زایشگاه چیست

زایشگاه محفظه ی پلاستیکی است که ماهی ماده در قسمت بالایی قرار می گیرد و وقتی بچه ها به دنیا می ایند از منافظ ریز زایشگاه عبور می کنند و از خطر خورده شدن توسط والدین یا دیگر ماهی ها در امان می مانند.


2.تانک انبوه از گیاهان

در این روش که خیلی ساده است شما چند ماهی گوپی را به نسب 1نر و 3 ماده را کنار هم قرار می دهید و اکواریوم را پر کنید از گیاهان طبیعی و مصنوعی و ماهی را با غذاهای خوب تغذیه کنید.

کار شما تمام شده فقط هر روز به ماهی غذا دهید و بعد از حدود یک ماه صاحب تعداد زیادی بچه ماهی خواهید بود.

۰۷ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۱۰
مسعود کهنگی

معرفی داروهای مورد استفاده جهت درمان امراض ماهی گوپی


Bayer Baytril

ماده موثر این دارو، enrofloxacin می باشد. این دارو متعلق به دسته آنتی بیوتیک های فلوروکینولون( fluoroquinolone ) که شامل enrofloxacin می شود می باشد.

مشابه این دارو در مصارف انسانی سیپروفلوکساسین (  ciprofloxacin) و بسیاری دیگر از داروها است. این داروها در برابر بسیاری از انواع باکتری ها از جمله سودوموناس Pseudomonas فعال است. انروفلوکساسین در مقابل باکتری های گرم-منفی بسیار عالی و در مقابل برخی باکتری های گرم-مثبت و مایکوپلاسماها به خوبی عمل می کند و جزو آنتی باکتریال های با طیف وسیع شناخته می شود.

ظاهرا از بای تریل به طور گسترده در مزارع مرغ برای مبارزه با عفونت های باکتریایی استفاده می شود و نگرانی از این است که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک موجود در مواد تشکیل دهنده فعال بای تریل به بدن انسان منتقل شود.

بای تریل تقریبا مشابه به سیپروفلوکساسین (Cipro) ، دارویی که مورد استفاده در درمان سیاه زخم و دیگر بیماری های جدی در انسان است می باشد.
شواهد نقلی از علاقمندان به ماهی کوپی نشان می دهد که این دارو به تدریج اثر خود را به دلیل مقاومت ماهی در برابر دارو از دست می دهد.



انروفلوکساسین وارد خون شده و همچنین در سراسر سلول های بدن ماهی توسط خود سلول های ایمنی (ماکروفاژها و نوتروفیل ها) توزیع می شود. هنگامی که این دارو به عفونت ها می رسد، باکتری ها را توسط مختل کردن و از بین بردن DNA نابود می کند. بدون DNA ، تمامی اعمال سلولی باکتری متوقف می شود.


DNA ماهی شکل متفاوتی داشته و تحت تاثیر دارو قرار نمی گیرد.

باکتری های گرم منفی و برخی از باکتریهای گرم مثبت است. به خصوص موثر بر علیه سودوموناس.
درمان با رژیم بای تریل به طور معمول با یک-دوز درمانی موثر است. در ماهی های بزرگتر معمولا تزریق صورت می گیرد.



از کجا تهیه کنیم؟
بایر بایتریل در قالب قرص های 5.7 میلی گرمی، 22.7 میلی گرمی، 68 میلی گرمی و 136 میلی گرمی با نسخه دامپزشک قابل دریافت است.
بایتریل را می توان در دمای اتاق تا یک سال نگه داری کرد.


Erythromycin (اریترومایسین)


اریترومایسین در بین داروهای انسانی برای درمان عفونت های گرم مثبت افراد حساس به پنی سیلین استفاده می شود. این دارو دارای دامنه گسترده تر از پنی سیلین بوده اما اثر بسیار محدودی در برابر باکتریهای گرم منفی دارد.

در ادبیات بیماری های ماهی ، اریترومایسین ، اغلب به عنوان یکی از داروهایی است که باکتری ها در برابر آن  مقاومت خود را افزایش می دهند.

اریترومایسین به ریبوزوم متصل می شود و در سنتز پروتئین  و از این رو در رشد باکتری دخالت می کند.

در یک مطالعه انجام شده در چندین دانشگاه بلژیک ، مشخص شد که اریترومایسین nitrification را مهار می کند. خطر استفاده از این دارو مسمومیت ماهی با آمونیاک است.



اریترومایسین در برابر اکثر باکتریهای گرم مثبت و به میزان بسیار محدودتری در برابر باکتریهای گرم منفی، موثر است.
اریترومایسین در صنعت آبزی پروری در درمان بیماری باکتریایی کلیه (BKD) مورد استفاده قرار می گیرد؛ این بیماری یک بیماری سیستمیک از آزاد ماهیان بوده و منجر به مرگ و میر بالایی می شود. برخی طی یک  گمانه زنی بیماری کلیه در ماهی زینتی گرمسیری نیز ممکن است در نتیجه از همان نوع ، از باکتریهای آلوده آزاد ماهیان باشد.


آب رفتن یا بیماری "لاغری" در گوپی ، یک بیماری اغلب موثر بر ماده ها پس از زایمان است که این بیماری برخلاف تصوری که می شد بیماری سل باشد ممکن است در نتیجه باکتری های داخلی باشد. شواهدی مبنی بر این است که اریترومایسین ممکن است علیه این بیماری موثر باشد.


اریترومایسین زمانی موثر ترین است که به آب خنثی یا کمی قلیایی اضافه شود. اسید دارو را تجزیه می کند.

مصرف این دارو به صورت خوراکی موثرتر است. به این صورت که همراه با غذا به میزان 4 گرم در کیلو مخلوط شود و به مدت 10 روز به ماهی خورانده شود.


همچنین می تواند در میگوی آب شور bioencapsulated شود ، یا به ناپلی میگوی آب شور و یا بزرگسالان. این موثرترین درمان است ، چرا که گوپی ها دارو را با غلظت بالایی مصرف می کنند.


همچنین می توان دارو را با پ ژلاتین ترکیب کرده و به عنوان پولکی مصرف کرد. مخلوط 4 گرم / کیلو غذا، به مدت 10 روز.
این دارو می تواند در خمیر غذای ماهی هم گنجانیده شود.


از کجا تهیه کنیم؟
اریترومایسین در داروهایی مخصوص ماهی ها ، از جمله Mardel Maracyn و قرص EM یافت می شود. اریترومایسین در داروخانه ها نیز موجود است، اما در بسیاری از کشورها، مانند کانادا، تنها از طریق دکتر تجویز می شود.


۰۷ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۴۷
مسعود کهنگی



دلایل زیادی برای زایمان نکردن ماهی گوپی وجود داره:


1- استرس زیاد باعث میشه ماهی بچه هاشو رها نکنه و اگه هم رها کنه به صورت تخم، مرده یا ناقص بدنیا میان (مهمترین استرس میتونه حضور ماهی های مهاجم و همچنین جابجایی ماهی از مخزن اصلی باشه)

2- دمای بالای آب (بیش از 26) زایمان ماهی با اختلال روبرو میشه

3- فیزیک بدنی ماهی هم در زایمان تاثیر داره ماده هایی که کمرشون کج میشه اصولا نمی تونن زایمان انجام بدن

4- بسته شدن مخرج ماهی با اجتماع چربی هم عامل دیگه ای که می تونه زایمان رو با اختلال روبرو کنه لذا از دادن غذاهای چرب به ماهی ها خود داری کنید و در صورت دیدن اینچنین مشکلی یک روز غذادهی رو قطع و تا سه روز تنها غذاهای گیاهی به ماهی بدین(مخصوصا نخود پخته)

5- ثابت شده وجود هورمون های تستسترون در غذا یا آب ماهی گوپی باعث نازایی ماهی های ماده میشه پس از مصرف چنین غذاهایی باید خودداری بشه.

۰۶ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۰۷
مسعود کهنگی

گامبوزیا 



برخی اوقات به عنوان پشه ماهی یاد می شود به خاطر اعتقاد قلطی متاسفانه هنوز شایع است که آن ها می توانند جوامع پشه را کنترل کنند.

اولین محموله گامبوزیا از خلیج مکزیکو نیوزیلند به استخرهای باغ های گیاه شناسی اوکلند در دهه اول 30 میلادی منتشر شد. اطلاعات کمی در مورد موفقیت انتشار در دسترس است، اما نقل و انتقالات بعدی به Northland، Taranaki، Wellington در دهه 30 مستند است.


گامبوزیا نر



بنابر این گامبوزیا به افزایش دامنه ی انتشار خود در بسیاری از آبراهه های North Island به دلیل معرفی طبیعی و همین طور غیر قانونی ادامه داد.


گامبوزیا ماهی کوچکی با درخشندگی سبز نقره ای است. ماده های بالغ تا 6 سانتی متر و نرها تا 3.5 سانتی متر رشد می کنند. آن ها در 6 هفتگی بالغ می شوند و عمر کوتاهی دارند اما جوامع آن ها زایمان سرعت و مکررا داشته و می توانند خیلی سریع می توانند به تعداد بالا برسند.



گامبوزیا ماده  


              

چه آسیب هایی می توانند داشته باشند؟

گامبوزیا مهاجم بوده و مکررا ماهیان بومی را مورد حمله قرار می دهد، و به چشم ها و باله های آن ها حمله ور می شود. همین طور گامبوزیا با ماهی های بومی برای غذا رقابت می کند و آشکار است که تخم ماهی های بومی را می خورد.

    

یک ماده گامبوزیا می تواند چندین بار در سال زایمان کرده و در هر زایمان حدود 50 بچه به دنیا می آورد، فرزندان نیز م یتوانند در فرصت کمی به اندازه 3 تا 4 هفته به بلوغ برسند. با این رفتار تولیدمثلی قوی می تواند به سرعت بر تعدادی زیادی از ماهی های بومی تسلط پیدا کند و مسیر آبی را همین که معرفی شدند در اختیار بگیرند.

۰۶ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۵۰
مسعود کهنگی